10 September 2011

Erwin Wurm in Middelheim

Fat House, 2003.

Voor een luchtige les over beeldhouwen moet je bij Erwin Wurm in het Middelheim zijn.
Wie het ganse park afdweilt om de werken te zien heeft zonder het te weten een beeldhouwkundig principe toegepast, namelijk dat van de sculptuur. Een sculptuur is een beedhouwwerk dat ontstaat door materiaal weg te nemen (subtractief beeldhouwen). En tijdens het wandelen zul je zeker wat vet kwijt zijn. Wurm is zelf meer met additief beeldhouwen bezig, het resultaat daarvan wordt geen sculptuur maar een plastiek genoemd. Hij is beroemd geworden door zijn Fat Car, maar in Middelheim staat een Fat House. Is het een kunstwerk of een huis? Die vraag stelt het zwaarlijvig huis/kunstwerk zich in het begeleidend filmpje. Maar er zijn nog andere beeldhouwkundige principes te zien, vervorming bijvoorbeeld. Leuk is dat ze toegepast worden op alledaagse objecten, die er wel compleet hun functie door verliezen. Want wie kan nog varen met een slappe boot, wie kan nog rijden met een gebogen minibus? Net als het huis is de boot vermenselijkt, het lijkt alsof hij de temperatuur van het water wil peilen alvorens erin te duiken. Op de minibus hangt een grappige brief van de Indiase goeroe waaraan Wurm eerst vroeg om de minibus telekinetisch te buigen. Mentaal beeldhouwen zou je dat kunnen noemen. Wie wil wordt uitgenodigd om te beeldhouwen met een ander alledaags voorwerp, zijn eigen lichaam. Het is met die "one-minute-sculptures" dat de kunstenaar het eerst naar buiten kwam. Het volstaat bijvoorbeeld om je trui over je knieën te trekken om jezelf te transformeren tot kunstwerk. Alles draait in beeldhouwen om volumes, om vermageren of verdikken. Probeer dat maar eens mooier of met meer humor te vertellen dan Erwin Wurm. 

Big Psycho 8 & 10, 2010.

Melting House II & III, 2009-2010.

Disziplin der Subjektivität, 2006-2011.

Big Pumpkin, 2009.

Telekinetically Bent VW Van, 2006.

Ufo, 2006.

Fat House (film), 2003.

Spit Pot, 2009.

Misconceivable, 2010.