Ulay bij Mot International
Is een kunstbeurs nog relevant?
Om iets over hedendaagse kunst te leren moet je hier niet komen, wie geregeld tentoonstellingen bezoekt zag wellicht veel beter werk. Minder commercieel, groter formaat, betere kunstenaars. Om te kopen ook al niet: ik ben al lang gestopt met prijs vragen want die viel altijd tegen (mijn smaak kost alras 20.000, 30.000 Euro). En voor de catering zeker niet: veel te duur voor wat je krijgt, onvoldoende plaats om je broodje op te eten, te weinig en dus gestresseerd en dus onvriendelijk personeel. Voor de sfeer misschien, maar dan was ik beter naar de vernissage geweest (en ik had nochtans een uitnodiging). Om mooie mensen te zien dan? Ook al niet want ik ben op vrijdag tegen openingstijd geweest en het gros van het publiek zag er heel erg gepensioneerd uit (mooi verouderd, dat wel). De galerist zit pico bello in zijn/haar pak, maar daarvoor alleen kom je uiteraard niet. Een mogelijke reden dit jaar was de locatie: Thurn en Taxis. Inderdaad mooier dan die Heizelpaleizen. Ook beter gelegen als je daarna nog de stad in wil (maar dat wil ik niet: ik woon al in Brussel). De randanimatie dan? De expo met de collectie van Jan Hoet was een bezoekje waard, alleen al om nostalgische reden. Hoewel: je ziet het er wel aan dat hij het als verzamelaar moest stellen met het inkomen van een ambtenaar (ik ben er zelf één, I Know The Pain). En aangezien veel werken conceptueel van aard zijn miste ik toch wat bijkomende uitleg (liefst van Jan Hoet zelf, maar dat is helaas niet meer mogelijk). Nog een reden om naar Art Brussels te komen: een goede galerij of twee. Oké, die waren er zeker (Galerij Transit bijvoorbeeld, blij weerzien met de Middelheimse uil van Johan Creten trouwens). Maar mijn topfavoriet, Galerie Kleindienst uit Leipzig, was er dit jaar niet. En waar was vaste waarde De Zwarte Panter? En (nu ben ik echt in mijn zaag): wat gaat er gebeuren met Art Brussels nu huidig artistiek directeur Katerina Gregos weggaat? Zij heeft deze beurs wel op de internationale kaart gezet. Kan kunst zelf de beurs dan redden? Toch wel: ik zag een mooi werkje van Peter Buggenhout (Galerie Laurent Godin). Verdienstelijk van deze galerij want zijn werk wordt onverkoopbaar geacht (iets wat waarschijnlijk juist kopers aantrekt). Echt goed was alweer het werk van Matthieu Ronsse (bij Luis Campana). Minder dramatisch en donker dan vroeger, er figureren nota bene kinderen op zijn werk (die van hemzelf?) en Rubens-bruin lijkt plaats te maken voor kleur. Een heel mooi videowerk van Angel Vergara was te zien bij Axel Vervoordt. En zowaar iets van Jim Shaw (bij Bernier/Eliades). Een ontdekking misschien is Armen Eloyan (Timothy Taylor). En er hing zelfs iets van Ulay, een kunstenaar die ik nog niet zo lang ken (met dank aan de Canvasconnectie). Ik zal mij zeker ook de prachtige foto's van gevriesdroogde planten van Julian Charrière (bij Bugada-Cagnel) herinneren, ooit voor het eerst gezien in Metropolis op Arte. Een dikke tegenvaller was Tjebbe Beekman (bij Stigter-Van Doesburg: waarom lijken de namen van sommige galerijen op die van advocatenkantoren?): te klein formaat wellicht en daardoor te druk en helemaal niet meer impressionant. Heel goed natuurlijk is Kristof Kintera (D+T Projects), maar de opstelling in de Kunsthal te Rotterdam was onvermijdelijk oneindig meer spectaculair dan ooit mogelijk op een beursstand. Met het werk van Tinus Vermeersch was ik erg tevreden want ik had de expo bij Hopstreet gemist. Conclusies heb ik niet echt, tenzij dat ik misschien volgend jaar toch maar weer ga gaan.
Dondeyne bij Transit
Thomas Huber bij Transit
Virginy Bailly bij Transit
Tinus Vermeersch bij Hopstreet
Kristof Kintera bij D+T Projects
Kristof Kintera bij D+T Projects
General Store
Tjebbe Beekman bij Stigter-Van Doesburg
Tjebbe Beekman bij Stigter-Van Doesburg
Iris Van Dongen bij Bugada & Cargnel
Claire Tabouret bij Bugada & Cargnel
Julian Charrière bij Bugada & Cargnel
Johan Creten bij Transit
Koen van den Broek bij Greta Meert
Hans Op de Beeck bij Krinzinger
Hans Op de Beeck bij Krinzinger
X bij Noplace
Yung Jake bij Steve Turner
Yung Jake bij Steve Turner
Peter Buggenhout bij Laurent Godin
Muntean/Rosenblum bij Kromus + Zink
Kromus + Zink
Galerijzicht Shoshana Wayne
Charles Avery bij Grimm
Marchand & Meffre bij Polka Galerie
Marchand & Meffre bij Polka Galerie
Gert & Uwe Tobias bij Rodolphe Janssen
Gert & Uwe Tobias bij Rodolphe Janssen
Adam McEwen bij Rodolphe Janssen
ING Lounge door Peter Kogler
David Hockney bij Galerie Lelong
X bij Baro
Kibong Rhee bij Tina kim
Henry Moore bij New Art Centre
New Art Centre
Marlborough Contemporary?
Koen van Den Broek bij Marlborough Contemporary
Kevin Francis Gray bij Pace
Nigel Cooke bij Pace
Hiroshi Sugimoto bij Pace
Cris Brodahl bij Xavier Hufkens
Alice Neel bij Xavier Hufkens
Armen Eloyan bij Timothy Taylor
Armen Eloyan bij Timothy Taylor
Ivan Navarro bij Daniel Templon
Youssef Nabil bij Nathalie Obadia
Bob Law bij Richard Saltoun
John Hilliard bij Richard Saltoun
LAb(au) bij Denise René
Crespin bij Denise René
Sue Williams bij Jablonka Maruani Mercier
Candida Höfer bij Ben Brown
Gordon Parks bij Jenkins Johnson
Frank Stella bij Waddington Custot
Peter Zimmerman bij Filomena Soares
Ian Davenport bij Waddington Custot
Robert Devriendt bij Baronian
Bernhard Martin bij Thomas Schulte
Yoko Nasaka bij Axel Vervoordt
Giuseppe Stampone bij Ida Pisani
Jim Shaw bij Bernier/Eliades
Jim Shaw bij Bernier/Eliades
Gilbert & George bij Bernier/Eliades
Dionisis Kavallieratos bij Bernier/Eliades
Angel Vergera bij Axel Vervoordt
X bij Heinrich Ehrhardt
Tony Cragg bij Tucci Russo Studio
Tony Cragg bij Tucci Russo Studio
Matthieu Ronsse bij Luis Campana
Matthieu Ronsse bij Luis Campana
Matthieu Ronsse bij Luis Campana
X bij Brand New Gallery
Brand New Gallery
X bij Mario Mauroner
Hans Op de Beeck bij Ron Mandos
Konrad Wyrebek bij Ron Mandos
Ron Mandos
Renie Spoelstra bij Ron Mandes
Konrad Wyrebek bij Ron Mandos
X bij Rossicontemporary
Collectie Jan Hoet
Collectie Jan Hoet
Jan Van Imschoot
Luc Tuymans
Raoul De Keyser
Luc Tuymans
Michael Borremans
Joseph Beuys op bezoek bij Jan Hoet