27 April 2014

Art Brussels 2014

Transformer, Tilo Baumgärtel, 2014, olie op doek, 60x80cm

Op dit doek had ik mijn zinnen gezet, maar het was helaas veel te duur :-)
Puur economisch gezien (de wet van vraag en aanbod weet je wel) is dit werk zijn 14k ruimschoots waard. Baumgärtel behoort tenslotte tot de Neue Leipziger Schule, een strekking in de schilderkunst met als meest illustere vertegenwoordiger Neo Rauch. Oké, de kunstenaar en de galerist moeten ook leven maar dit is verdorie de prijs van een auto. Het is weinig eervol, ik weet het: een brokje kunstgeschiedenis als dit is niet te vergelijken met iets banaal als een vervoermiddel. Net daarom: kunst zou het materiële moeten overstijgen en daar is slechts één probaat middel voor. Maak de kunstwerken gratis en geef de kunstenaars een vast loon. Waarna eventuele geïnteresseerden het werk per lottrekking toegewezen kunnen krijgen. Pas op: dat van dat vast loon was ooit realiteit. Niet in communistisch Rusland maar in Nederland. Tot ergens de jaren '90 bestond daar het systeem van de contraprestatie: kunstenaars leverden regelmatig nieuw werk in ruil voor een gegarandeerd inkomen. Waarom gaat een mens dan eigenlijk nog naar een kunstbeurs? Wellicht om dezelfde reden waarom je als gewone sterveling naar een galerij gaat: niet om te kopen maar om te kijken. Kijken kan uiteraard ook in een museum, daar is waarschijnlijk zelfs beter werk te zien. Maar artiesten stellen niet om de haverklap tentoon en zeker niet altijd dicht bij huis, in dat geval biedt zo een kunstbeurs wel een uitkomst. Dus trok ik ook dit jaar naar Art Brussels, zeker niet de eerste de beste beurs. Het is niet voor niets dat Brussel het nieuwe Berlijn wordt genoemd, hoewel we dat misschien eerder aan Wiels te danken hebben dan aan het Brussels galeriewezen, laat staan aan Art Brussels. Over de beurs zelf valt verder weinig te zeggen: aan de formule valt nu eenmaal niet spectaculair te sleutelen. Ik sjokte er vier uur rond, at een hotdog met bier (dat is erg atypisch) en zag er volgende interessante werken:


Luc Dondeyne bij Transit

Till Rabus bij Aeroplastics

Mirces Suciu bij Aeroplastics. Houtskool!

Jen-Marie Bytebier bij Van De Weghe

Peter Zimmerman bij Nosbaum Reding

Esther Stocker bij Alberta Pane

X bij Umberto Di Marino

X bij OGMS

Boek van Jérôme Zonder bij X


Christof Mascher bij Hopstreet

X bij Cruise & Callas

Tilo Baumgärtel bij Kleindienst

Rosa Loy bij Kleindienst

Romain Cadhilon bij X

Nadia Naveau bij Base-Alpha

Tom Gidley bij Paradise Row

Stephan Balleux bij D+T Project

X bij Teapot


Jasper Hagenaar bij Jeanine Hofland

Hans Op De Beeck bij Ron Mandos


Renie Spoelstra bij Ron Mandos



Koen Vermeule bij Borzo

David Wolle bij Bernard Ceysson

Rinus Van De Velde bij Zink

Gregory Forstner bij Zink

Montean/Rosenblum bij Zink

Hans Op De Beeck bij Galeria Continua


Charles Avery bij Pilar Corrias

Sabine Moritz bij Pilar Corrias

Tatjana Gerhard bij Deweer

Duncan Wylie bij JGM

Chourouk Hriech bij JGM. Inkt op doek!

Tom Liekens bij De Zwarte Panter

Fred Bervoets bij De Zwarte Panter

Manuel Caeiro bij Mário Sequeira

Kehinde Wiley bij Daniel Templon

Dionisis Kavalieratos bij Bernier/Eliades


Tomoo Gokita bij Honor Fraser

George Shaw bij Wilkinson

Carlos Garaicoa bij X. 3D-print van foto (hoe lichter hoe meer reliëf).


Michel Pérez Pollo bij Mai 36

Mima Schwahn bij LL387. Mooie commentaar bij kunst als commercie.

Veel volk toch op zondag 16u

The Cinema: ruimte voor artistieke video's

Zitruimte bij de broodjes

Andere impressies van Art Brussels 2014 van: