22 April 2016

Art Brussels 2016

Ulay bij Mot International

Is een kunstbeurs nog relevant?
Om iets over hedendaagse kunst te leren moet je hier niet komen, wie geregeld tentoonstellingen bezoekt zag wellicht veel beter werk. Minder commercieel, groter formaat, betere kunstenaars. Om te kopen ook al niet: ik ben al lang gestopt met prijs vragen want die viel altijd tegen (mijn smaak kost alras 20.000, 30.000 Euro). En voor de catering zeker niet: veel te duur voor wat je krijgt, onvoldoende plaats om je broodje op te eten, te weinig en dus gestresseerd en dus onvriendelijk personeel. Voor de sfeer misschien, maar dan was ik beter naar de vernissage geweest (en ik had nochtans een uitnodiging). Om mooie mensen te zien dan? Ook al niet want ik ben op vrijdag tegen openingstijd geweest en het gros van het publiek zag er heel erg gepensioneerd uit (mooi verouderd, dat wel). De galerist zit pico bello in zijn/haar pak, maar daarvoor alleen kom je uiteraard niet. Een mogelijke reden dit jaar was de locatie: Thurn en Taxis. Inderdaad mooier dan die Heizelpaleizen. Ook beter gelegen als je daarna nog de stad in wil (maar dat wil ik niet: ik woon al in Brussel). De randanimatie dan? De expo met de collectie van Jan Hoet was een bezoekje waard, alleen al om nostalgische reden. Hoewel: je ziet het er wel aan dat hij het als verzamelaar moest stellen met het inkomen van een ambtenaar (ik ben er zelf één, I Know The Pain). En aangezien veel werken conceptueel van aard zijn miste ik toch wat bijkomende uitleg (liefst van Jan Hoet zelf, maar dat is helaas niet meer mogelijk). Nog een reden om naar Art Brussels te komen: een goede galerij of twee. Oké, die waren er zeker (Galerij Transit bijvoorbeeld, blij weerzien met de Middelheimse uil van Johan Creten trouwens). Maar mijn topfavoriet, Galerie Kleindienst uit Leipzig, was er dit jaar niet. En waar was vaste waarde De Zwarte Panter? En (nu ben ik echt in mijn zaag): wat gaat er gebeuren met Art Brussels nu huidig artistiek directeur Katerina Gregos weggaat? Zij heeft deze beurs wel op de internationale kaart gezet. Kan kunst zelf de beurs dan redden? Toch wel: ik zag een mooi werkje van Peter Buggenhout (Galerie Laurent Godin). Verdienstelijk van deze galerij want zijn werk wordt onverkoopbaar geacht (iets wat waarschijnlijk juist kopers aantrekt). Echt goed was alweer het werk van Matthieu Ronsse (bij Luis Campana). Minder dramatisch en donker dan vroeger, er figureren nota bene kinderen op zijn werk (die van hemzelf?) en Rubens-bruin lijkt plaats te maken voor kleur. Een heel mooi videowerk van Angel Vergara was te zien bij Axel Vervoordt. En zowaar iets van Jim Shaw (bij Bernier/Eliades). Een ontdekking misschien is Armen Eloyan (Timothy Taylor). En er hing zelfs iets van Ulay, een kunstenaar die ik nog niet zo lang ken (met dank aan de Canvasconnectie). Ik zal mij zeker ook de prachtige foto's van gevriesdroogde planten van Julian Charrière (bij Bugada-Cagnel) herinneren, ooit voor het eerst gezien in Metropolis op Arte. Een dikke tegenvaller was Tjebbe Beekman (bij Stigter-Van Doesburg: waarom lijken de namen van sommige galerijen op die van advocatenkantoren?): te klein formaat wellicht en daardoor te druk en helemaal niet meer impressionant. Heel goed natuurlijk is Kristof Kintera (D+T Projects), maar de opstelling in de Kunsthal te Rotterdam was onvermijdelijk oneindig meer spectaculair dan ooit mogelijk op een beursstand. Met het werk van Tinus Vermeersch was ik erg tevreden want ik had de expo bij Hopstreet gemist. Conclusies heb ik niet echt, tenzij dat ik misschien volgend jaar toch maar weer ga gaan.

Dondeyne bij Transit

Thomas Huber bij Transit

Virginy Bailly bij Transit

Tinus Vermeersch bij Hopstreet

Kristof Kintera bij D+T Projects

Kristof Kintera bij D+T Projects

General Store

Tjebbe Beekman bij Stigter-Van Doesburg

Tjebbe Beekman bij Stigter-Van Doesburg

Iris Van Dongen bij Bugada & Cargnel

Claire Tabouret bij Bugada & Cargnel

Julian Charrière bij Bugada & Cargnel

Johan Creten bij Transit

Koen van den Broek bij Greta Meert

Hans Op de Beeck bij Krinzinger

Hans Op de Beeck bij Krinzinger

X bij Noplace

Yung Jake bij Steve Turner

Yung Jake bij Steve Turner

Peter Buggenhout bij Laurent Godin

Muntean/Rosenblum bij Kromus + Zink

 Kromus + Zink

Galerijzicht Shoshana Wayne

Charles Avery bij Grimm

Marchand & Meffre bij Polka Galerie

Marchand & Meffre bij Polka Galerie

Gert & Uwe Tobias bij Rodolphe Janssen

Gert & Uwe Tobias bij Rodolphe Janssen

Adam McEwen bij Rodolphe Janssen

ING Lounge door Peter Kogler

David Hockney bij Galerie Lelong

X bij Baro

Kibong Rhee bij Tina kim

Henry Moore bij New Art Centre

New Art Centre

Marlborough Contemporary?

Koen van Den Broek bij Marlborough Contemporary

Kevin Francis Gray bij Pace

Nigel Cooke bij Pace

Hiroshi Sugimoto bij Pace

Cris Brodahl bij Xavier Hufkens

Alice Neel bij Xavier Hufkens

Armen Eloyan bij Timothy Taylor

Armen Eloyan bij Timothy Taylor

Ivan Navarro bij Daniel Templon

Youssef Nabil bij Nathalie Obadia

Bob Law bij Richard Saltoun

John Hilliard bij Richard Saltoun

LAb(au) bij Denise René

Crespin bij Denise René

Sue Williams bij Jablonka Maruani Mercier

Candida Höfer bij Ben Brown

Gordon Parks bij Jenkins Johnson

Frank Stella bij Waddington Custot

Peter Zimmerman bij Filomena Soares

Ian Davenport bij Waddington Custot

Robert Devriendt bij Baronian


Bernhard Martin bij Thomas Schulte

Yoko Nasaka bij Axel Vervoordt

Giuseppe Stampone bij Ida Pisani

Jim Shaw bij Bernier/Eliades

Jim Shaw bij Bernier/Eliades

Gilbert & George bij Bernier/Eliades

Dionisis Kavallieratos bij Bernier/Eliades

Angel Vergera bij Axel Vervoordt

X bij Heinrich Ehrhardt

Tony Cragg bij Tucci Russo Studio

Tony Cragg bij Tucci Russo Studio

Matthieu Ronsse bij Luis Campana

Matthieu Ronsse bij Luis Campana

Matthieu Ronsse bij Luis Campana

X bij Brand New Gallery

Brand New Gallery

X bij Mario Mauroner

Hans Op de Beeck bij Ron Mandos

Konrad Wyrebek bij Ron Mandos

Ron Mandos

Renie Spoelstra bij Ron Mandes

Konrad Wyrebek bij Ron Mandos

X bij Rossicontemporary

Collectie Jan Hoet

Collectie Jan Hoet

Jan Van Imschoot

Luc Tuymans

Raoul De Keyser

Luc Tuymans

Michael Borremans

Joseph Beuys op bezoek bij Jan Hoet