28 August 2016

Kunstenfestival Watou

Big Pink Head, Florin Maen, 2010

Nog een laatste maal naar Watou.
Het Kunstenfestival Watou krijgt volgend jaar immers geen subsidies meer. Ik ging puur uit nostalgie, want jarenlang liet ik het festival links liggen omdat... "het te toegankelijk is, met kwaliteitsverlies als gevolg" (ik citeer de kunstcommissie die over subsidiëring moest oordelen). Kunst moet wat elitair zijn, het mag niet te makkelijk zijn. Ik herinner mij de vele enigmatische werken uit de beginperiode, die soms nog ondoorgrondelijker werden in combinatie met de gedichten die op pancarte's bij de werken stonden of werden afgespeeld op bandjes (ingesproken door de dichter zelf: Herman De Coninck, Hugo Claus). Het ging in het begin vooral om die gedichten, het evenement heette oorspronkelijk dan ook Poëziezomer Watou. Organisator Gwij Mandelinck was overigens zelf een dichter (en is dat wellicht nog steeds). Ooit maakte ik een rondleiding met hem mee waarbij hij nadien voorlas uit eigen werk: indrukwekkend. Hoe dan ook: de kunstwerken waren eerder illustraties bij de gedichten. Revolutionair was zeker de lokatie: niet enkel het feit dat alles plaatsvond in een onooglijk boerendorp maar dat de werken opgesteld stonden in de stallen van leegstaande hoeves of in vervallen boerenwoningen. Je kreeg er nog meer ontzag voor de kunstwerken van, als waren het parels in een zwijnenstal. Heb ik niet voor het eerst een werk van Tuymans gezien in Watou? Raveel was alomtegenwoordig meen ik mij te herinneren. Folkert de Jong had ooit een prachtige installatie in één of andere oude loods. Of ik gestopt ben met te gaan voor of nadat Mandelinck stopte als organisator, weet ik niet meer. Ik denk ervoor. Ik herinner mij dat hij bij zijn gidsbeurt klaagde over de logistieke nachtmerrie van zo'n Poëziezomer. Al die waardevolle werken in nauwelijks te beveiligen bouwvallige hoeves! Hoge verzekeringskosten! Misschien moest hij toen al bepaalde concessies doen, concessies die ook het Kunstenfestival heeft gedaan waardoor het volgens de commissie zijn subsidies niet meer waard is. Toch moet ik zeggen dat ik niet enkel uit nostalgie naar deze mogelijk laatste editie ben gegaan. Ik zag dat er werk van Florin Maen (of is het Maen Florin?) te zien zou zijn. Ik had al enkele van haar beelden gezien in Dilbeek: schitterend. En in Watou leek het vol te staan met die tragische figuren van haar: heerlijk! (Haar werk is overigens wel verwant met dat van Folkert De Jong vind ik.)  Dat er nog een paar mooie Cindy Wright's hingen en zelfs een schilderij van Koen Fillet rechtvaardigde de verplaatsing nog meer. Verder zag ik vooral conceptueel werk, zoals vroeger. Wel toegankelijker lijkt mij: wie begrijpt niet wat bedoeld wordt met een wereldkaart van vlammen? Of met een kamer vol bokalen met verfborstels? Of met beelden van aangespoelde lijken van vluchtelingen? Intussen is bekend dat heel veel mensen het festival hebben bezocht (het was dringen in de rijhuisjes op de laatste dag). Het heeft de organisatoren de moed heeft gegeven om te trachten nog een editie op te zetten. Te financieren door crowdfunding. Als dat lukt haalt de kunstcommissie eigenlijk haar gelijk: hoe meer mensen geld doneren, hoe populairder en dus minder elitair en dus minder kunstzinnig het festival is.

Florin Maen

I hate words, Fred Eerdekens, 2005

Randal Casaer

Randal Casaer

Zonder titel (Can a cow be called a horse), Johan Clarysse, 2009

Collector's item, Cindy Wright, 2010

How to disappear II, Koen Fillet, 2016

Blue bird, Cindy Wright, 2013

The Clearing, Roy Villevoye, 2011

Suspicious Portraits (Klaus), Johan Clarysse, 2010

Lekker luisteren naar gedichten

Flashdance, Sandrine Pelletier, 2009

Kabinet (stucwerk), Lies Cayers, 2009

Kabinet (stucwerk), Lies Cayers, 2009 (detail)

code, Peter De Meyer, 2014

Teoria (Goliath's Head), Eduardo Basualdo, 2014

Cross reference, Peter De Meyer, 2014

Ik wist dat je zou komen, Saskia De Coster en Inne Eysermans, 2016

The natural default setting 2, Bas Overbeek, 2015

One World, Eckart Hahn, 2015

Fake protest songs, Filip Markiewicz, 2015

Tierra, Regina Jose Galindo, 2013

Masters of Death, Cleon Peterson, 2016

Bronze/Wax no2, Anders Krisar, 2006-08

Agony, Tayeba Begum Lipi, 2015

Remade, Armed, Bungling, Hug, Grow Grow, We belong to Paradise... en de anderen, Florin Maen, 2007-2016

Remade, Armed, Bungling, Hug, Grow Grow, We belong to Paradise... en de anderen, Florin Maen, 2007-2016 (detail)

Dotty, Florin Maen, 2013

Wisper, Scream, Branded, Wounded, Pink Rat, Wronface... en de anderen, Florin Maen, 2007-2014 (detail)

Wisper, Scream, Branded, Wounded, Pink Rat, Wronface... en de anderen, Florin Maen, 2007-2014

On the Wall I, II, II, IV, Florin Maen, 2015-16 (detail)

Wisper, Scream, Branded, Wounded, Pink Rat, Wronface... en de anderen, Florin Maen, 2007-2014 (detail)

YOU MAKE ME WONDER, Jeppe Hein, 2014

Beminnend gesproken, Rik Meijers, 2016

Geen kunst, stond gewoon langs de weg...

Change is coming, Johan Clarysse

Refuge, Alex Seton, 2015

Conversation Piece II-1/1, Juan Munoz, 2001

Case Tomada, Rafael Gomezbarros, 2016 (detail)

Case Tomada, Rafael Gomezbarros, 2016

KOCMOC, We have never been modern, Luk Berghe, 2015-16

Rest (Vienna 1909, 20-year-old Adolf Hitler is Homeless), Roy Villevoy, 2016

When Fate Moves Mountains, Francis Alÿs, 2002

Jack, Roy Villevoy, 2016

See Yourself In Me, Louise Bennett, 2015

Other People Think, Alfredo Jaar, 2012

Today I Made Nothing, Joachim Coucke, 2012

Idyllische locaties...