Denkmal I, fig. XVII, Tate Modern, Bankside London SEI 9TG, Jan De Cock, 2005
Indertijd kon je een rondleiding krijgen in de Belgacom toren en toen heb ik een groot deel van deze werken gezien. Ze hingen in de hal, in het bedrijfsrestaurant, in de gangen, in bureau's van executives en in de board room. Ze kwamen daar beter tot hun recht dan in Dhondt-Dhaenens. Maar dat is puur decoratief geredeneerd wellicht, een Mapplethorpe past nu eenmaal mooi bij een leren stoel van Vitra. Van een Proximus werknemer hoor ik dat de werken niet gemist worden, er hangt nu eindelijk eens iets anders in de refter. Aan sommige werken is te zien dat ze te lang in te fel licht gehangen hebben. De collectie bevat vooral foto's, die zijn natuurlijk extra kwetsbaar en kunnen niet zomaar gerestaureerd worden. Verschillende foto's zijn al opnieuw afgedrukt, met sommige is men bezig (om die reden zijn helaas de foto's van oa Rineke Dijkstra niet te zien op de expo). Maar laat het nu net geen foto zijn die mijn hart heeft gestolen maar een sculptuur. Het betreft een werkje van Jan de Cock met Denkmal in de titel wat letterlijk monument betekent (lekker arrogant van De Cock) maar ook staat voor denk-mal (gietvorm voor gedachten/ideeën). Heel leuk concept ook is dat van Hans Peter Feldman: melige publiciteitsfoto's worden ineens kunst. Voor de rest de beroemde fotografen uit de jaren 90, de zgn Dusseldorfse school: Struth, Bernd & Hilla Becher, Ruff, Gursky. En de in die tijd herontdekte oudere fotografen zoals Friedlander, Saul Leiter. Veel recent werk is er blijkbaar niet, wellicht heeft Belgacom indertijd op het goeie moment ingekocht en ligt dat nu wat moeilijker.
Sitzskulptur, Franz West, 2005 (voorgrond), Uranium, Sigmar Polke, 1985 (achtergrond)
Flowers, Hans Peter Feldman, 2005
Musée du louvre III, Paris, Thomas Struth, 1989
Zaalzicht met werk van Thomas Struth
Spherical Gas Tanks, Bernd & Hilla Becher, 1995
Portret, Thomas Ruff, 1998
Rhein, Andreas Gurksy, 1996
The Little Screens, Lee Friedlander, 1961-1963 (detail)
Ponderosa Pine III, Rodney Graham, 1991
Leçon de choses, Ana Torfs, 1963
Hiroshi Sugimoto, 1991-1994
Fotograaf onbekend
Calla Lily, Robert Mapplethorpe, 1986
Tableau, Jean-Marc Bustamante, 1991
Phone Series, Martin Parr, 1998-2002
Street Scene, Saul Leiter, 1958 (links)
Wet Window, Saul Leiter, 1960 (midden)
Snow Variant, Saul Leiter, 1960 (rechts)
5420, Jörg Sasse, 2007 (boven)
4898, Jörg Sasse, 2006 (onder)
Following the Right Hand of Marilyn Monroe in Something's Got to Give, Pierre Bismuth, 2009 (boven)
Following the Right Hand of Françoise d'orlean in Bollion Dollar Brain, Pierre Bismuth, 2009 (onder)
Detail