Untitled, olie op doek, 2013
Een tip van Tuymans...
In elke goede schilder schuilt een curator. Wie andermans werk niet kent, kent ook het zijne niet. Dus lopen kunstenaars per defintie de deuren van musea en gallerijen plat. Zo worden het echte connaisseurs. Daarom is
De Canvasconnectie ook zo'n interessant programma. Daar praten kunstenaars over welke expo's ze zelf willen bezoeken, welke kunstenaars ze goed vinden en welke hen inspireren. Zo ook in
de aflevering over Tuymans. Hij raadde onder andere Johannes Kahrs aan, weliswaar een collega-schilder van hem bij Zeno X. Direct sprak diens werk mij erg aan. Schilderijen à la Gerhard Richter (diens figuratieve werk), maar dan kleuriger en vettiger. Sindsdien zag ik een mooi schilderij van hem in
Strombeek, maar een complete expo
zoals die in Zeno X onlangs is altijd beter. Oké, 11 werken is niet veel maar wel genoeg als eerste echte kennismaking. Bijna allemaal topwerkjes. Erg sensueel van uitstraling, deels door de inhoud (bv "Untitled (pink nude)" hieronder) maar ook door de manier van schilderen. Een groot harmonisch bereik: van ondergesatureerd naar overgesatureerd over een afstand van enkele decimeters. Veel "bleeding"-effecten, alsof je (zoals de titel van de expo "Tropical Nights" al suggereert) kijkt met bezwete ogen. Spijtig dat Nürnberg zo diep in Duitsland ligt, want daar gaan ze dra 30 werken tonen. Op de website van de
Kunsthalle Nürnberg is vast te stellen dat ten minste 2 daarvan ook op deze expo te zien zijn ("Untitled (man devided (am strand))") en "Untitled (shell)"). Bijzonder vreemd is dat het eerste werk bij Zeno X uit 2 stukken bestaat en toepasselijk "Untitled (man devided (am strand))" heet en dat in Nürnberg schijnbaar datzelfde schilderij "Untitled (am strand)" wordt genoemd en uit 1 stuk bestaat (zie hieronder). Wie weet hier meer over?
Untitled (head P.M.), olie op doek, 2013
Untitled (shell), olie op doek, 2013
Untitled (pink nude), olie op doek, 2013
Untitled (man devided (am strand)), olie op doek, 2013
Untitled (am strand), olie op doek, 2013